Jeśli masz wątpliwości lub trudności w podjęciu decyzji, możesz skorzystać z pomocy naszych specjalistów, którzy z przyjemnością pomogą Ci znaleźć najlepsze rozwiązanie. Nie wahaj się skontaktować z nami, aby uzyskać profesjonalną i indywidualną pomoc. Do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach 09:00 - 17:00
W skład serii wchodzi pięć modeli: dwa monitory podstawkowe (EVO 5.1 i 5.2), dwie kolumny podłogowe (EVO 5.3 i 5.4) oraz głośnik centralny do systemów kina domowego (EVO 5.C). Zewnętrznie odświeżono wzornictwo, nadając całości nowocześniejszy charakter, natomiast wewnątrz każdy element został przeprojektowany w celu poprawy brzmienia.
Podobnie jak odpowiednie modele z poprzedniej serii, kolumny podłogowe oraz większy z monitorów są konstrukcjami trójdrożnymi, wyposażonymi w dedykowane kopułkowe przetworniki średniotonowe. Choć konfiguracja przetworników przypomina poprzednią generację, nowe modele są nieco większe – co pozwoliło na zwiększenie objętości obudów, zastosowanie ulepszonych przetworników oraz nowych zwrotnic.
W przeciwieństwie do wielu producentów głośników, Wharfedale projektuje i wytwarza niemal wszystkie komponenty we własnym zakresie. Dzięki temu ma pełną swobodę w tworzeniu idealnie zestrojonych konstrukcji, bez konieczności łączenia elementów pochodzących od zewnętrznych dostawców. To podejście zapewnia również pełną kontrolę nad kluczowymi elementami, takimi jak przetworniki, oraz możliwość stopniowego udoskonalania produktów z generacji na generację.
Zalety tego podejścia zostały w pełni wykorzystane przy tworzeniu serii EVO 5. Inżynierowie Wharfedale opracowali nowe rozwiązania, które udoskonalają każdy aspekt serii EVO 4, oferując jeszcze bardziej dopracowaną całość pod względem brzmienia – przy zachowaniu wyjątkowo konkurencyjnych cen.
Wszystkie pięć modeli z serii EVO 5 zostało wyposażonych w nową, udoskonaloną wersję przetwornika wysokotonowego AMT (Air Motion Transformer), opracowanego pierwotnie dla serii EVO 4. W porównaniu z klasycznymi kopułkami, przetworniki AMT firmy Wharfedale oferują niższy poziom zniekształceń oraz wyższą szybkość i precyzję w odwzorowaniu wysokich częstotliwości.
Przetworniki AMT (Air Motion Transformer) zastosowane w serii EVO 5 wykorzystują pofałdowaną membranę wykonaną z ultracienkiego, lekkiego polimeru. Po obu stronach membrany umieszczono silne magnesy, tworzące intensywne pole magnetyczne. Gdy przez przewodzące ścieżki przepływa sygnał audio, membrana zostaje wzbudzona, a fałdy zaczynają kurczyć się i rozprężać.
W trakcie pracy fałdy „ściskają” i „rozszerzają” powietrze między sobą, wypychając je w sposób niezwykle efektywny. Dzięki temu przetwornik AMT może poruszyć nawet czterokrotnie więcej powietrza niż klasyczny głośnik kopułkowy o tej samej powierzchni. Przekłada się to na:
niższe zniekształcenia (ponieważ membrana porusza się w mniejszym zakresie),
szybszą reakcję na transjenty (dzięki niskiej masie i minimalnemu skokowi),
szersze pasmo przenoszenia oraz
doskonałą dyspersję poziomą, co gwarantuje spójne brzmienie niezależnie od miejsca odsłuchu.
To technologia zaprojektowana z myślą o słuchaczach oczekujących najwyższej precyzji i naturalności w zakresie wysokich częstotliwości.
Jednostka AMT zastosowana w serii EVO 5 jest większa niż jej odpowiednik z EVO 4 — ma wymiary 35×70 mm w porównaniu do 30×60 mm — co przekłada się na jeszcze wyższą efektywność oraz lepsze rozpraszanie dźwięku. Nowością jest również zastosowanie materiału tłumiącego o nazwie SilentWeave™ — opracowanego specjalnie dla serii EVO 5. Ta hybryda bawełny i filcu została umieszczona w komorze za membraną, gdzie skutecznie ogranicza odbicia fal dźwiękowych wewnątrz obudowy, poprawiając klarowność i naturalność brzmienia.
Wszystkie przetworniki serii EVO 5 wykorzystują także nowy element konstrukcyjny — ResoFrame™ — specjalną ramę tłumiącą wykonaną z elastomeru, widoczną w postaci charakterystycznego, ząbkowanego pierścienia na froncie każdego przetwornika. W przypadku AMT zastosowano dodatkowo uszczelkę tłumiącą pomiędzy membraną a przednią płytką, co jeszcze skuteczniej redukuje rezonanse mechaniczne i wygładza odpowiedź w zakresie niższych tonów wysokich.
Wszystkie te ulepszenia konstrukcyjne ograniczają niepożądane podbarwienia dźwięku i zapewniają:
– czyste, rozciągnięte wysokie tony bez ostrości,
– większą szczegółowość i naturalność przekazu,
– spójną barwę niezależnie od poziomu głośności.
Aby idealnie dopasować się do nowego przetwornika wysokotonowego AMT, Wharfedale udoskonaliło również przetwornik średniotonowy, opracowany pierwotnie dla modeli EVO 4. W modelach trójdrożnych serii EVO 5 — 5.2, 5.3 i 5.4 — zastosowano ten sam 50-milimetrowy przetwornik kopułkowy, który zapewnia szybkie, precyzyjne i szerokopasmowe przetwarzanie dźwięku, idealnie łącząc się zarówno z górnym, jak i dolnym pasmem.
Miękka kopułka z tkaniny, pokryta warstwą tłumiącą na bazie plastyfikatora, jest aperiodycznie wentylowana do specjalnie ukształtowanej tylnej komory. Jej profilowanie pozwala na skuteczne rozpraszanie i pochłanianie energii promieniującej do tyłu, co redukuje rezonanse i poprawia czystość brzmienia.
Efekt? Liniowa odpowiedź w zakresie od 800 Hz do 5 kHz – imponujące pasmo przenoszenia jak na przetwornik średniotonowy, zapewniające wyjątkową spójność i naturalność wokali oraz instrumentów akustycznych.
Wersja przetwornika średniotonowego zastosowana w serii EVO 5 została dodatkowo udoskonalona pod kątem akustyki. Otrzymała m.in. ramę tłumiącą ResoFrame, zintegrowaną z panelem frontowym, która redukuje rezonanse strukturalne i poprawia stabilność pracy przetwornika.
Zastosowano również materiał SilentWeave™ w dwóch kluczowych miejscach: za membraną i cewką drgającą oraz przed tylną komorą obudowy. Podobnie jak w przypadku przetwornika AMT, te elementy konstrukcyjne skutecznie ograniczają rezonanse i odbicia fal dźwiękowych, zapewniając gładszą charakterystykę przetwarzania i większą przejrzystość brzmienia w paśmie średnim.
Dzięki zastosowaniu silnego magnesu o wysokiej gęstości strumienia, kopułkowy przetwornik średniotonowy EVO 5 cechuje się efektywnością doskonale dopasowaną do przetwornika wysokotonowego AMT. Pozwala to na błyskawiczną reakcję na zmiany dynamiki utworu i zachowanie pełnej spójności tonalnej.
Szeroka dyspersja obu przetworników — średniotonowego i AMT — gwarantuje, że każdy słuchacz, niezależnie od miejsca w pomieszczeniu, usłyszy pełnię detali i przestrzeni muzycznej. To właśnie ona sprawia, że słuchacz znajduje się w samym centrum dźwiękowego spektaklu.
Przetworniki niskotonowe w serii EVO 5 korzystają z zaawansowanego układu magnetycznego o niskich zniekształceniach, opracowanego pierwotnie dla flagowej serii Elysian. Został on połączony z plecioną membraną Kevlarową o średnicy 130 mm lub 165 mm, w zależności od modelu, osadzoną w niskostratnej gumowej zawiesinie.
Taka konstrukcja zapewnia szerokopasmową pracę przetwornika, który z równą swobodą oddaje potężny, dynamiczny bas, jak i naturalnie brzmiący niższy zakres średnich tonów. Efekt to pełne, nasycone i precyzyjne brzmienie, które nadaje muzyce solidne fundamenty bez utraty przejrzystości i kontroli.
Inżynierowie Wharfedale od ponad 25 lat pracują z Kevlarem – wytrzymałym, a zarazem lekkim włóknem aramidowym, idealnie nadającym się do konstrukcji membran głośnikowych. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i ewolucji kolejnych generacji produktów, firma udoskonaliła sposób wykorzystania tego materiału, tworząc przetworniki, które oferują imponującą fakturę instrumentów oraz głęboki, nasycony i pewny bas.
Oprócz ramy tłumiącej ResoFrame™, przetworniki basowe (lub basowo-średniotonowe w modelach dwudrożnych EVO 5.1 i 5.C) zostały wyposażone w nowy element konstrukcyjny – ResoSeal™. To lekki, elastyczny pierścień tłumiący umieszczony z tyłu membrany, w miejscu jej styku z zawieszeniem. Jego zadaniem jest optymalizacja pracy w niższym zakresie średnich tonów, co sprawia, że wokale brzmią pełniej, naturalniej i bardziej emocjonalnie.
Sygnał z przetworników w serii EVO 5 jest łączony za pomocą przeprojektowanej zwrotnicy, opracowanej na podstawie zaawansowanych symulacji komputerowych oraz intensywnych odsłuchów testowych. Nowy układ PCB został zoptymalizowany pod kątem minimalizacji długości ścieżek między komponentami i przetwornikami, co przekłada się na szybszy i czystszy przepływ sygnału.
W kolumnach trójdrożnych obwód został podzielony na dwie oddzielne płytki: jedna obsługuje zakres średnich i wysokich tonów, druga – niskie częstotliwości. Taki podział ogranicza zakłócenia elektromagnetyczne i poprawia separację pasm.
W sekcji średnio-wysokotonowej zastosowano starannie dobrane kondensatory polipropylenowe klasy audio oraz cewki powietrzne, które gwarantują maksymalną przejrzystość dźwięku. W sekcji basowej użyto laminowanych cewek z rdzeniem żelazowo-krzemowym, aby zminimalizować straty sygnału i zapewnić mocny, kontrolowany bas. Efektem jest nienaganna spójność fazowa oraz płynna integracja wszystkich przetworników – tak, by brzmienie pozostało jednolite i spójne niezależnie od repertuaru
Technologia SLPP (Slot Loaded Profiled Port), znana z high-endowych serii Aura i Elysian oraz z EVO 4, znalazła również zastosowanie w serii EVO 5. Jej korzenie sięgają pomysłu Gilberta Briggsa – założyciela marki Wharfedale, który kierował firmą w latach 1932–1964.
Zamiast klasycznego portu bas-refleks z tyłu lub z przodu obudowy, system SLPP wykorzystuje specjalnie zaprojektowany otwór szczelinowy u podstawy kolumny, który wyrównuje ciśnienie wewnętrzne względem pomieszczenia odsłuchowego. Taka konstrukcja ogranicza zjawisko turbulencji, typowe dla tradycyjnych portów, a jednocześnie zwiększa wydajność układu bas-refleks i poprawia czystość niskich tonów.
Efektem jest bardziej kontrolowany, dynamiczny i głęboki bas — niezależnie od ustawienia kolumny w pomieszczeniu.
Podczas gdy w serii EVO 4 system SLPP odprowadzał powietrze w dwóch kierunkach, w serii EVO 5 zastosowano udoskonaloną wersję z trójkierunkową wentylacją – powietrze wypuszczane jest na boki (lewo i prawo) oraz do tyłu. Taka konstrukcja optymalizuje rozkład przepływu powietrza, co dodatkowo wzmacnia głębię, precyzję i spójność niskich tonów.
Jednocześnie równomierne rozpraszanie powietrza w pomieszczeniu sprawia, że kolumny są mniej wrażliwe na ustawienie względem ścian niż tradycyjne konstrukcje z portami bas-refleks. Dzięki temu EVO 5 oferuje wysoką jakość brzmienia w różnych warunkach akustycznych — bez potrzeby precyzyjnego ustawiania względem ścian czy narożników.
Każda obudowa kolumn serii EVO 5 została wykonana w technologii wielowarstwowej kanapki, łączącej drewno o różnych gęstościach. Taka konstrukcja skutecznie eliminuje rezonanse paneli obudowy, redukując ich poziom poniżej progu słyszalności.
Dodatkowo, wielowarstwowa struktura ogranicza wydostawanie się niepożądanej energii akustycznej z wnętrza kolumny, która mogłaby zakłócić pracę przetworników promieniujących do przodu. Zaokrąglone krawędzie przedniego panelu (baffle’a) wygładzają przepływ fal dźwiękowych wokół obudowy, co ułatwia integrację dźwięku z akustyką pomieszczenia i zapewnia bardziej naturalne, przestrzenne brzmienie.
U podstawy każdej kolumny z serii EVO 5 znajduje się hybrydowy cokół wykonany z metalu i drewna, który nie tylko mieści system wentylacyjny SLPP, ale także zwiększa sztywność konstrukcji i skutecznie izoluje kolumnę od zewnętrznych drgań. To rozwiązanie przekłada się na jeszcze lepszą kontrolę brzmienia, zwłaszcza w zakresie niskich częstotliwości.
Seria EVO 5 otrzymała również nowe, udoskonalone wykończenia obudów. Pozostaje ceniona okleina z naturalnego orzecha włoskiego, ale warianty w kolorze czarnym i białym zyskały eleganckie, gładkie wykończenie w wysokiej jakości macie, nadające kolumnom nowoczesny wygląd. Nowością w ofercie jest również stylowy, matowy kolor Lunar Grey, który doskonale wpisuje się w aktualne trendy wnętrzarskie.
Opis ogólny: 3-drożna kolumna podstawkowa (monitor)
Filozofia konstrukcji i główne technologie: —
Typ obudowy: bas-refleks
Układ przetworników: 3-drożny
ABR: —
Głośnik niskotonowy: 165 mm (6,5") z membraną z czarnego plecionego Kevlaru
Głośnik średniotonowy: 50 mm (2") miękka kopułka
Głośnik wysokotonowy: 35 × 70 mm AMT
Głośnik pełnopasmowy: —
Ekranowanie magnetyczne: Nie
Czułość (2,83V / 1 m): 88 dB
Zalecana moc wzmacniacza: 25–120 W
Maksymalne obciążenie mocą: —
Szczytowy poziom SPL: 105 dB
Impedancja nominalna: 4 Ω (kompatybilna z 8 Ω)
Minimalna impedancja: 3,2 Ω
Pasmo przenoszenia (+/-3 dB): 44 Hz – 24 kHz
Rozszerzenie basu (-6 dB): 38 Hz
Częstotliwości podziału: 800 Hz, 4,3 kHz
Objętość obudowy: 27,2 l
Wymiary (mm):
– Wysokość (z cokołem): 497 mm
– Szerokość: 260 mm
– Głębokość (z maskownicą i terminalem): 390 mm (350 + 40)
Wymiary opakowania: 480 × 375 × 610 mm
Waga netto: 15,0 kg / szt.
Waga brutto: 16,5 kg / karton
Wykończenie: Okleina orzechowa lub czarny dąb
Standardowe akcesoria: gumowe nóżki (rubber feet)
Cena za sztukę/ dostępne jako para
Informacje o bezpieczeństwie produktu
Informacje o producencie